راهنمای خرید دوربین DSLR


راهنمای خرید دوربین DSLR

دوربین‌های DSLR با توجه به کاهش قیمت و عرضۀ مدل‌های کاربرپسندتر توسط تولیدکنندگان، بیش از گذشته مورد توجه عکاسان متوسط قرار گرفته‌اند. پس از راهنمای خرید دوربین‌های کامپکت در بامیلوبلاگ، این بار با راهنمای خرید دوربین DSLR در خدمت شما خواهیم بود و شما را در انتخاب این نوع دوربین‌ها یاری می‌کنیم.پیش از هر چیز باید ببینیم چه دلیلی برای تهیۀ یک دوربین DSLR وجود دارد.


دلایل ارتقا به دوربین DSLR

کیفیت تصویر: اندازۀ بزرگ‌تر سنسور تصویر در دوربین‌های DSLR که امکان ثبت پیکسل‌های بزرگ‌تر را فراهم می‌کند، باعث می‌شود از این دوربین‌ها بتوان در ISO بالاتری استفاده کرد که به سرعت بالاتر شاتر و کمتر دانه دانه شدن تصویر منجر می‌شود (برای مثال، ثبت یک عکس با ایزوی ۱۶۰۰ توسط اکثر دوربین‌های DSLR نتیجۀ بهتری از ثبت همان تصویر با همان مقدار ایزو توسط یک دوربین Point and Shoot یا کامپکت خواهد داشت). علاوه بر این، دوربین‌های DSLR دارای قابلیت noise-reduction هنگام تولید تصاویر JPG نیز هستند که به کاهش نویز در تصویر ثبت شده کمک می‌کند.

تطبیق‌پذیری: توانایی تغییر لنز در دوربین‌های DSLR دنیایی از امکانات جدید را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد. در حالی که یک دوربین کامپکت ممکن است یک لنز با زوم اپتیکال ۳ برابر داشته باشد (و البته لنزهای بهتر و قدرتمندتری که روی دوربین‌های کامپکت امروزی قرار دارد)، یک دوربین DSLR می‌تواند بسته به موقعیت عکاسی (و البته بودجۀ عکاس) با بسیاری از لنزهای باکیفیت از واید گرفته تا لنزهای با فاصله کانونی بسیار بلند ترکیب شود. به این مسئله، گسترۀ وسیعی از لوازم جانبی (فلش‌ها، فیلترها و غیره) را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید که یک DSLR چطور می‌تواند با موقعیت‌های مختلف خود را تطبیق دهد. البته در مورد لنزها باید توجه داشت که تنوع آن‌ها از نظر کیفیت بسیار بالاست و کیفیت لنز انتخابی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی تصویر ثبت شده داشته باشد.

سرعت: دوربین‌های DSLR عموماً از جنبه‌های گوناگون مانند سرعت روشن شدن، سرعت فوکوس کردن و تأخیر شاتر بسیار سریع هستند.

منظره‌یاب اپتیکال: به دلیل وجود بازتاب آینه در DSLRها، چیزی که می‌بینید با چیزی که ثبت می‌کنید تفاوتی نخواهد داشت.

محدودۀ وسیع ایزو: این میزان در دوربین‌های مختلف متفاوت است اما عموماً در DSLR با بازۀ وسیعی مواجه هستیم که منجر به انعطاف‌پذیری بالای دوربین و امکان ثبت تصاویر در شرایط مختلف خواهد شد.

کنترل‌های دستی: در حالی که در بعضی از دوربین‌های کامپکت شاهد توانایی ثبت تصاویر در حالت دستی هستیم، طراحی عمومی دوربین‌های DSLR به طوری است که در آن‌ها فرض شده عکاسی که از آن استفاده می‌کند، قصد اعمال تنظیمات شخصی خود را خواهد داشت. علاوه بر آن که حالت خودکار در این دوربین‌ها به خوبی عمل می‌کند، کنترل‌های دستی موجود در آن تمام امکانات را در اختیار عکاس می‌گذارد.

ارزش ماندنی: بعضی معتقدند که ارزش یک دوربین DSLR کمتر از یک دوربین کامپکت افت می‌کند. ما این نظر را تأیید می‌کنیم زیرا مدل‌های DSLR بر خلاف دوربین‌های کامپکت که ممکن است در هر سال دو مدل جدید برای یک سری از آن‌ها عرضه شود به سرعت بروزرسانی نمی‌شوند. عامل دیگر حفظ ارزش یک DSLR این است که لنزی که برای یک دوربین تهیه می‌کنید، می‌تواند در صورت تمایل شما به ارتقای مدل دوربین یا تهیۀ یک مدل دیگر، با دوربین جدید نیز سازگار باشد؛ البته مشروط به اینکه به برند دوربین خود وفادار باشید. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری شما روی خرید لنز، ضرری به دنبال نخواهد داشت.

عمق میدان: یکی از ویژگی‌های جذاب دوربین‌های DSLR تنوع بالای آن در زمینه‌های مختلف به خصوص عمق میدان است. می‌توان گفت این خصوصیت، نتیجۀ وجود کنترل‌های دستی و استفاده از لنزهای مختلف است اما به هر حال با یک DSLR می‌توانید عمق میدان را به خوبی تنظیم کنید و محدودۀ وضوح در اطراف نقطۀ فوکوس را کاهش یا افزایش دهید و به سوژه‌های خود اهمیت ویژه‌ای ببخشید.

کیفیت قطعات اپتیکی: ذکر این نکته به عنوان یکی از دلایل تهیه یک DSLR جسورانه است زیرا تفاوت بسیار زیادی بین کیفیت لنزهای مختلف دوربین‌های DSLR وجود دارد اما در مجموع لنزهایی که برای این دوربین‌ها ارائه می شوند بسیار بهتر از لنزهای دوربین‌های کامپکت هستند. این لنزها بزرگ‌تر هستند و شفافیت بیشتری به تصویر اضافه می‌کنند و تولید بسیاری از آن‌ها ساعت‌های زیادی برای تولیدکننده زمان برده است، به خصوص وقتی به سراغ لنزهای رده بالا می‌روید. بین ترکیب یک لنز رده بالا با یک دوربین متوسط و یک لنز متوسط با یک دوربین رده بالا، گزینۀ اول مناسب‌تر است زیرا لنز باکیفیت می‌تواند جزئیات زیادی به تصویر ثبت شدۀ شما اضافه کند.

پیش از بحث در مورد اینکه چطور یک دوربین DSLR انتخاب کنیم، باید در نظر داشته باشید که دوربین DSLR مناسب همۀ افراد نیست. افرادی که از عکاسی انتظار روشن کردن دوربین، هدف گرفتن منظره و فشار دادن یک دکمه را دارند بهتر از به سراغ تهیۀ یک دوربین کامپکت بروند اما افراد حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و علاقمند به هنر عکاسی احتمالاً نیازمند تهیۀ یک DSLR خواهند بود.

چطور تشخیص دهیم کدام دوربین DSLR برای شما مناسب است؟

حالا به این بحث می‌رسیم که چطور باید یک دوربین DSLR مناسب انتخاب کنیم. تعداد مدل‌های این دوربین‌ها در بازار در حال افزایش است بنابراین محدودۀ وسیعی از گزینه‌ها پیش روی شما قرار می‌گیرد. در ادامه بعضی عوامل مؤثر در انتخاب دوربین DSLR مناسب هر شخص ذکر می‌شود:

قیمت: یک مشخصۀ خوب برای شروع فکر روی انتخاب و خرید دوربین، قیمت آن است. دوربین‌های DSLR از قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه برای مدل‌های پایین‌تر تا قیمت‌های بسیار بالا در مدل‌های پیشرفته در بازار وجود دارند. بودجۀ مورد نظر خود برای خرید دوربین را از همان ابتدا مشخص کنید اما در نظر داشته باشید که برای خرید دوربین هزینه‌های دیگری را نیز نباید فراموش کنید:

لنزها: بعضی گزینه‌ها با لنز کیت ارائه می‌شوند اما باید حواستان به قابلیت ارتقا نیز باشد. در این مورد در ادامه صحبت می‌کنیم.

باتری‌ها: همۀ مدل‌ها با یک باتری عرضه می‌شوند اما اگر زیاد سفر می‌کنید نیاز به یک باتری یدک خواهید داشت.

کارت حافظه: بعضی مدل‌ها به همراه کارت حافظه عرضه می‌شوند اما در اکثر موارد ظرفیت آن‌ها کافی نیست. اگر هم در این زمینه خوش‌شانس باشید باز هم ممکن است نیاز به افزودن حافظه یا ارتقای آن داشته باشید.

کیف دوربین: به همراه بعضی دوربین‌ها کیف نیز عرضه می‌شود اما باز هم انتظار یک کیف «رایگان» باکیفیت نداشته باشید. دوربین DSLR شما ارزش حفاظت را دارد. بهتر است روی یک کیف خوب هزینه کنید.

فیلترها: برای هر لنزی که خریداری می‌کنید حداقل یک فیلتر UV نیز تهیه خواهید کرد اما ممکن است به دنبال سایر فیلترها نیز باشید.

گارانتی افزایشی: نظرات در مورد اینکه هزینه روی گارانتی خوب است یا خیر متفاوت است اما به هر حال ارزش در نظر گرفتنش را دارد.

هدف استفاده: از آن برای چه کاری استفاده می‌کنید؟ وقتی به یک فروشگاه دوربین وارد می‌شوید، اولین سؤالی که اکثر فروشندگان از شما می‌پرسند این خواهد بود که قصد چه نوع عکاسی را دارید. بد نیست قبل از رفتن به فروشگاه این سؤال را از خود بپرسید زیرا پاسخ به آن می‌تواند به تصمیم‌گیری در مورد ویژگی‌ها و تجهیزات جانبی مورد نیاز شما کمک کند.

آیا به دنبال یک دوربین همه‌منظوره برای ثبت و ضبط «زندگی» خود هستید؟ آیا می‌خواهید با دوربین خود سفر کنید؟ آیا قصد عکاسی ورزشی دارد؟ عکس‌برداری ماکرو چطور؟ عکاسی در نور کم چه؟ لیستی واقعی از انواع عکاسی که قصد انجامش را دارید تهیه کنید؛ به کلمۀ «واقعی» توجه کنید، خیال‌پردازی در مورد انواع مختلف عکاسی در این زمینه فایده‌ای ندارد، در اکثر مواقع فقط نیمی از آن چیزی که در ذهن ما می‌گذرد «واقعی» هستند.

اندازه: تنوع در اندازۀ دوربین‌های DSLR بیش از دوربین‌های کامپکت است. برای بعضی عکاسان بزرگ و سنگین بودن دوربین اهمیتی ندارد اما عکاسانی که قصد عکاسی در محیط‌ها مختلف مثل عکاسی در سفر دارند، مدل‌های سبک و کوچک بیشتر به درد می‌خورند.

دستگاه‌های قبلی: نکتۀ جذاب در مورد DSLRها این است که در بسیاری از موارد، با بعضی لوازمی که در اختیار دارید سازگار هستند.

در مورد تهیۀ لنزها، امکان اینکه لنزهای فیلم‌برداری SLR شما با دوربین DSLR که توسط تولیدکنندۀ قبلی ساخته شده سازگار باشند وجود دارد. البته نباید تصور کرد که تمام لنزها قابلیت سازگاری با مدل‌های دیگر را دارند (به خصوص در دستگاه‌های قدیمی‌تر) اما به هر حال سؤال در مورد این مسئله ارزشش را دارد و می‌تواند مبلغ قابل توجهی برای شما صرفه‌جویی کند.

اگر پیش از این یک دوربین کامپکت داشته باشید می‌توانید بررسی کنید که کارت حافظۀ آن با دوربین DSLR مورد نظرتان سازگار است یا خیر. البته با توجه به قیمت نه چندان بالای کارت حافظه، احتمالاً این مورد خیلی موضوع ضروری نباشد اما باز هم می‌توان آن را به عنوان یک عامل در نظر داشت.

رزولوشن: سؤال «دوربینت چند مگاپیکسله؟» شاید اولین جمله‌ای باشد که بیشتر افراد در برخورد با دوربین شما به کار می‌برند. هرچند که به نظر ما «مگاپیکسل» بیش از حد در مورد دوربین‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد (عدد بالاتر لزوماً به معنای بهتر بودن نیست) اما به هر حال این هم عاملی است که با توجه به محدودۀ بالای رزولوشن‌های دوربین‌های DSLR باید آن را نیز در نظر داشت. چند مگاپیکسل بودن دوربین با توجه به نحوۀ استفادۀ شما از تصاویر اهمیت می‌یابد. اگر به دنبال چاپ تصاویر در اندازه‌های بزرگ باشید، رزولوشن بالا مهم است اما اگر فقط قصد چاپ تصویر کوچک یا ارسال آن‌ها با ای‌میل دارید، این عدد اهمیت زیادی نخواهد داشت.

اندازه سنسور: یک سؤال مهم دیگر برای تصمیم گیری، اندازۀ سنسور دوربین است. در مورد اندازۀ سنسور تصویر، از لغت crop factor استفاده می‌شود. صحبت تخصصی در مورد سنسور تصویر نیاز به مقالۀ جداگانه‌ای دارد اما در مجموع می‌توان گفت سنسور بزرگ‌تر نسبت به سنسور کوچک‌تر برتری دارد (و البته قیمت آن نیز بالاتر است).

ارتقاهای آینده: آیا در جایگاهی هستید که در آیندۀ نزدیک مجدداً برای ارتقای دوربین خود هزینه کنید؟ DSLRهای سطح پایین از نظر قیمت جذاب هستند اما نسبت به دوربین‌های رده بالا زودتر قدیمی می‌شوند. البته منظور از قدیمی شدن، بیشتر تناسب امکانات آن‌ها با سطح توانایی‌های شماست، به این معنی که با یک دوربین رده پایین ممکن است با پیشرفت شما در عکاسی، دوربین به اندازۀ کافی جوابگوی روند پیشرفت شما نباشد. به همین دلیل باید سرعت پیشرفت و یادگیری خود را نیز برای خرید دوربین در نظر بگیرید. ممکن است صرف مقداری پول بیشتر و تهیۀ یک دوربین حرفه‌ای‌تر در بلندمدت به نفع شما باشد.

ویژگی‌های دیگر: اکثر مدل‌های DSLR مجموعه‌ای از ویژگی‌های مختلف ارائه می‌کنند که ممکن است باعث سردرگمی و سخت شدن انتخاب برای شما شود. همۀ آن‌ها خصوصیات پایۀ مشترکی مانند استفاده از اولویت شاتر و دیافراگم، فوکوس خودکار یا دستی و غیره دارند اما ویژگی‌های متفاوت دیگری نیز هستند که ممکن است در بعضی مدل‌ها موجود و در بعضی ناموجود باشند. موارد پایین معمول‌ترین ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید در نظر بگیرید:

حالت Burst: توانایی ثبت سریع مجموعه‌ای پیوسته از تصاویر با نگه داشتن دکمۀ عکس‌برداری که برای عکاسی ورزشی و متحرک عالی است. DSLRها در دو مورد تعداد فریم‌های ثبت شده در ثانیه و تعداد تصاویر گرفته شده در یک burst متفاوت هستند.

حداکثر سرعت شاتر: اکثر DSLRها محدودۀ وسیعی از سرعت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند اما بعضی مدل‌ها می‌توانند سرعت‌های بسیار بالاتری را ارائه دهند که برای عکس‌برداری ورزشی و محیط‌های فعال و متحرک بسیار مفید خواهد بود.

نرخ ایزو: مانند مورد قبلی اکثر این دوربین‌ها طیف وسیعی از ایزو را ارائه می‌دهند اما بعضی مدل‌ها در سطح بالاتری قرار دارند و برای عکاسی در نور کم مفیدتر هستند.

سایز ال‌سی‌دی: تفاوت نحوۀ نمایش تصاویر روی دو ال‌سی‌دی دوربین با فقط نیم اینچ اختلاف زیاد است زیرا اندازۀ کلی این نمایشگرها کوچک است و همان نیم اینچ نیز روی یک نمایشگر ۲ اینچی درصد قابل توجهی خواهد بود. در حالی که این مورد تفاوتی در وضعیت ثبت تصاویر نخواهد داشت (افراد در این سطح از منظره‌یاب برای عکس‌برداری استفاده می‌کنند) اما به هر حال دیدن تصویر ثبت شده روی صفحۀ بزرگ‌تر خالی از لطف نخواهد بود.

ضد لرزش: تکنولوژی ضدلرزش نیز در حال افزایش توجه و طرفدار در بازار دوربین‌هاست. البته تکنولوژی stabilization در اکثر لنزها وجود دارد اما ایدۀ انتقال این تکنولوژی به درون بدنۀ دوربین‌ها نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

محافظت در مقابل گرد و غبار: یکی دیگر از ویژگی‌های موجود در دوربین‌های جدیدتر، محافظت سنسور تصویر در مقابل گرد و غبار (و در بعضی موارد، تمیز کردن خودکار سنسور تصویر) است. این قابلیت نگرانی بسیاری از عکاسان را رفع خواهد کرد. این ویژگی روی مدل‌های مختلفی از دوربین‌های پایین‌رده و حرفه‌ای وجود دارد.

ارتباطات: انتقال تصاویر از دوربین DSLR به کامپیوتر یا پرینتر معمولاً توسط کابل USB انجام می‌شود اما شاید بعضی به دنبال ارتباطات FireWire یا بی‌سیم باشند.

حالت‌های نیمه‌خودکار: در بسیاری از دوربین‌های DSLR (به خصوص مدل‌های پایین‌رده) مانند دوربین‌های کامپکت، حالت‌های عکاسی مختلفی از قبیل حالت پرتره، ورزشی، عکاسی در شب و … وجود دارند. اگر عادت به استفاده از این حالات روی دوربین کامپکت خود داشته باشید، احتمالاً از این حالات در دوربین DSLR هم استفاده خواهید کرد. البته در مدل‌های رده‌بالای DSLR خبری از این حالت‌ها نیست.

فلش: عموماً دوربین‌های سطح حرفه‌ای DSLR دارای فلش نیستند و نیاز به فلش بیرونی دارند اما دوربین‌های پایین‌رده معمولاً فلش دارند.


برچسب ها: راهنمای خرید دوربین DSLR ,
[ بازدید : 157 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 23 آبان 1396 ] [ 14:21 ] [ مهسا ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]